Od 2011. gorivo jeftinije i za 15%

Bez autora
Nov 10 2010

Nakon što od Nove godine bude ukinuta Uredba o zabrani uvoza naftnih derivata, vozači u Srbiji će moći da kupuju jeftinije i kvalitetnije gorivo iz regiona. Naftne kompanije uvoziće derivate pre svega iz zemalja regiona jer u zemljama okruženja postoje rafinerije koje proizvode kvalitetan benzin, a prednost je i reka Dunav putem koje bi transport bio jeftiniji odnosno manje uticao na konačnu cenu. Trgovci naftnim derivatima gotovo sigurno će se opredeliti za uvoz goriva iz zemlja okruženja u kojima postoje moderne rafinerije gde ga mogu nabaviti po jeftinijim cenama. Najisplativiji način za transport naftnih derivata je brodski prevoz. To znači da Srbija benzinom iz uvoza može da se snabdeva preko Dunava iz Mađarske, Rumunije, Bugarske i Hrvatske. Takođe, transport Dunavom obezbeđuje mogućnost dopremanja naftnih derivata iz pravca Crnog mora. U regionu postoje savremene rafinerije koje proizvode jeftino i kvalitetno gorivo i trgovci naftnim derivatima će biti motivisani da ga uvoze u Srbiju. Na taj način će liberalizacija tržišta nastupiti u pravom smislu reči jer će NIS dobiti konkurenciju.

Od 2011. gorivo jeftinije i za 15%Nakon što od Nove godine bude ukinuta Uredba o zabrani uvoza naftnih derivata, vozači u Srbiji će moći da kupuju jeftinije i kvalitetnije gorivo iz regiona.

Naftne kompanije uvoziće derivate pre svega iz zemalja regiona jer u zemljama okruženja postoje rafinerije koje proizvode kvalitetan benzin, a prednost je i reka Dunav putem koje bi transport bio jeftiniji odnosno manje uticao na konačnu cenu.

Nebojša Atanacković, predsednik Upravnog odbora Nafta kaže da će se trgovci naftnim derivatima gotovo sigurno opredeliti za uvoz goriva iz zemlja okruženja u kojima postoje moderne rafinerije gde ga mogu nabaviti po jeftinijim cenama.

“Najisplativiji način za transport naftnih derivata je brodski prevoz. To znači da Srbija benzinom iz uvoza može da se snabdeva preko Dunava iz Mađarske, Rumunije, Bugarske i Hrvatske”, kaže on.

Takođe, kako dodaje, transport Dunavom obezbeđuje mogućnost dopremanja naftnih derivata iz pravca Crnog mora.

“U regionu postoje savremene rafinerije koje proizvode jeftino i kvalitetno gorivo i trgovci naftnim derivatima će biti motivisani da ga uvoze u Srbiju. Na taj način će liberalizacija tržišta nastupiti u pravom smislu reči jer će NIS dobiti konkurenciju”, ističe Atanacković.

On dodaje da će takva situacija pogodovati i uvoznicima i potrošačima. Naime, naglašava Atanacković, trgovcima naftnim derivatima će se isplatiti da uvoze goriva iz zemalja okruženja jer su zbog savremenijeg načina proizvodnje ti benzini jeftiniji od onih koji se proizvode u rafinerijama NIS-a u kojima je proces modernizacije počeo tek nakon što je kompaniju kupio ruski gigant Gaspromnjeft.

“Rafinerije u regionu prilikom prerade sirove nafte beleže ukupan gubitak u iznosu od devet odsto dok je u našim rafinerijama taj gubitak na nivou od 38 odsto. Kada se ovaj podatak uzme u obzir jasno se vidi da je isplativije uvoziti gotove naftne derivate iz okruženja umesto uvoziti sirovu naftu i prerađivati je u rafinerijama NIS-a”, objašnjava Atanacković.

Prema njegovim rečima, tehnološki proces proizvodnje je znatno skuplji u Srbiji zbog zastarelosti opreme dok je proizvodnja u rafinerijama u inostranstvu i brža i kvalitetnija što omogućava i nižu cenu, a to stvara uslove i za nižu maloprodajnu cenu naftnih derivata jer je benzin proizveden u inostranim rafinerijama jeftiniji za 10 do 15 odsto.

Sa njim je saglasan i Bora Tatić, zamenik predsednika Udruženja benzinskih stanica Srbije.

“Primer da uvoz naftnih derivata proizvedenih u inostranstvu zbog niže nabavne cene može da utiče i na nižu maloprodajnu cenu goriva u Srbiji je evrodizel. Na osnovu toga može se zaključiti da će od 1.januara iduće godine cene na pumpama biti niže jer će manji rashodi trgovcima naftnim derivatima omogućiti formiranje povoljnijih cena za potrošače”, kaže on.

Primera radi, kako dodaje Tatić, u savremenim rafinerijama proizvodnja naftnih derivata košta 16 do 20 dolara po toni dok u srpskim rafinerijama dostiže 40 dolara po barelu.

“Ubeđen sam da će u početku trgovci najviše uvoziti gorivo iz regiona a kasnije, s obzirom da tok Dunava to omogućava i iz drugih zemalja Evrope i sveta”, naglašava on.

Aleksandar Mileusnić, direktor Petrobart - AVIA, ističe da bi liberalizacija tržišta, iako se još uvek ne zna na koji način će se ona konkretno sprovoditi, trebalo da obezbedi ravnopravnu utakmicu svim protagonistima koji se u Srbiji bave prodajom naftnih derivata.

“Lojalna konkurencija na tržištu stvara mogućnost da i cena naftih derivata bude niža. Naravno, na formiranje cene utiču i zbivanja na berzi, a na krajnju cenu naftnih derivata će uticati i to da li će država povećavati akcize i poreze ili ne. Ono što je sasvim izvesno je da će liberalizacija tržišta u Srbiji omogućiti vozačima da kupuju kvalitetnija goriva evropskih standard”, zaključuje Mileusnić.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik